Когато говорим за акумулатори е ясно, че е касае за батерия, която има много широко практическо приложение. В основни линии ролята им е свързана с осигуряването на електрически ток. На пазара се предлага богат избор от акумулатори и в зависимост за какъв тип съоръжения са предназначение те се класифицират в различни категории. Приоритетите на този тип устройства е в това, имат много висок коефициент на полезно действие. Те са устроени така, че електричната енергия се превръща в химична и обратно, което реално ги отличава от останалите видове батерии, които са с много кратък живот за разлика от акумулаторите, които могат да се замозареждат. За различните типове акумулатори е характерно именно зареждането, а то се акумулира от съответната химична реакция.
Приложение
Всеки е наясно, че едно моторно превозно средство не може да се задвижи без помощта на акумулатор. В хода на технологиите днес сме свидетели на много широк диапазон от приложимост на тези устройства. Основното им предназначение е в сферите на:
- Автомобилостроенето;
- Корабостроенето;
- Машиностроенето;
- Промишлеността и други.
Съобразно своето приложение акумулаторите се делят на три основни типа – автомобилни, морски и с дълбок цикъл. Конструктивно те също могат да се различават и точно по този си принцип са известни мокри, гелови и сухи акумулатори. Самия принцип на работа е идентичен, но има известни разлики за това как реално функционират за да произведат достатъчно количество ток за да захранят съответното съоръжение или машина.
Повечето шофьори са наясно, че всеки тип акумулатор си има съответните експлоатационни качества. Много разтегливо е понятието продължителност на живот при тези захранващи съоръжения, тъй като периода зависи от начина на използването му. Ако например редовно забравяте радиото или част от осветлението в купето включени, пропускате да загасите дневните светлини и други то това се отразява на живота на авто батерията и вместо 7-8 години може да се наложи да я смените много по-скоро от очакваното.
От какво зависи качествена работа на акумулатора?
Не ви се иска да попадате в ситуация особено през зимния сезон да не можете да запалите колата си. На разговорен език се казва, че акумулатора е „падна“. Но практика се има предвид факта, че няма как да се произведе заряд, който да стартира работата на превозното ви средство. Причините за това състояние могат да бъдат най-различни, но основните се свързват с:
- Дълъг период на използване;
- Остарялост;
- Неправилна експлоатация;
- Твърде ниски външни температури;
- Други въздействия, които могат да окажат влияния върху ефективната работа и живот на батерията.
Тъй като моделите за автомобили са тип стартови то е ясно, че акумулатора има защо да се разглежда като основен и важен елемент от устройството на превозното и средство. Още при покупката ще получите насоки как да се грижите и да удължите неговия живот. Определено си струва да се ръководите от такива съвети, тъй като именно на тях можете да разчитате за ефективната работа на захранващото с ток возилото ви устройство.
Разнообразие
За да се изберете акумулаторна батерия е добре да сте наясно не само с нейното предназначение, но също така и с видовото разнообразие, което се предлага на пазара. Безспорно варианти не липсват и когато купувате е хубаво да бъдете наясно с техническите особености и параметри на устройството.
В най-общи линии на пазара са най-широко разпространени следните типове:
- Оловно кисели акумулатори с антимон. Това е известия от близкото минало модел. Те са тип мокри и предвид това, че оловото е лесно разрушимо то се обвива в антимон, който ускорява електролизата. Досадното при този тип е в това, че всеки месец е необходимо да се контролира нивото на електролита;
- С ниско съдържание на антимон. По-евтини са и са под вид на оловно – киселинните батерии;
- Калциеви. Тук реално антимона е заменен с калций с оглед на повишаване на коефициента на полезно действие. За разлика от горе изложените те се предлагат на по-висока цена. Не е препоръчително да се допуска пълен разряд на батерията, тъй като тя ще изгуби голям процент от капацитета си;
- Хибридни. Все по-популярни от гледна точка на поносимост в скоковете в напрежението;
- Гелови. Наричат ги така, защото реално електролита не е течен, а гелов. Много издръжливи решения, които са защитени от прегряване или разрушаване. Особеното при тях е, че притежават много висок капацитет на стартов ток;
- AGM. Предназначени са возила от по-висок клас. Издържат между 10 и 15 години. Логично е да се предлагат на по-висока цена;
- EFB. Този тип технология се ползва с удовлетворението на потребителите предвид това, че много бързо се зареждат. Притежават добър капацитет за работа в сравнение с обикновените модели;
- Алкални. Те са предпочитани заради това, че работят ефективно дори при много ниски температури. Приложими са при по-големи превозни средства както при електрически автомобили, едрогабаритна и специализирана техника.
Потенциала от опции за инвестиране не са малко. Ако не сте наясно от какво се нуждае вашия автомобил или машина задължително се посъветвайте с опитен консултант.